De Scheldekraan wordt ook wel 'Torenkraan 528-01' van de Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) genoemd. De kraan is in 1950 gebouwd en op 10 maart van dat jaar in dienst gesteld. De 40 meter hoge kraan werd voornamelijk gebruikt om zware stukken te verplaatsen rondom de Dokhaven bij het bouwen van schepen.

Restauratie en definitieve plek

  • In 2007 werd de kraan om veiligheidsredenen gedemonteerd en opgeslagen. Na een groots opgezette fundraising kon de kraan gerestaureerd worden;
  • In 2012 kreeg de schitterende kraan een tijdelijke plek op de kraanbaan langs Het Dok. De kraan werkt nog en werd regelmatig gebruikt om schepen in en uit Het Dok te hijsen;
  • In april 2016 is de kraan vanwege een slechte fundering gedemonteerd en opgeslagen;
  • In november 2018 is gestart met het aanbrengen van een nieuwe fundering. Daarnaast zal er een nieuwe stalen damwand worden geplaatst voor de oude kade;
  • Aansluitend komt er een nieuwe voorkraanbaan. De achterste kraanbaan blijft intact;
  • In mei 2019 is de Scheldekraan naar zijn definitieve plek verhuisd, langs Het Dok bij de Machinefabriek.