De gemeente heeft eind 2003 een groot deel van het KSG-terrein aangekocht. Hiermee is een uniek gebied vrijgekomen van bijna 32 hectare voor de ontwikkeling van het Scheldekwartier.
Verschillende oude gebouwen en elementen blijven behouden, zoals de Timmerfabriek, de Zware Plaatwerkerij en de Scheldekraan. Dit is mede mogelijk dankzij Europese subsidies. Zo is het Dok van Perry (het op één na oudste droogdokje van Europa uit 1704), in 2013 officieel heropend na restauratie.

Koninklijke Maatschappij Schelde

Het hoofdkantoor van KSG heeft bovendien nog steeds haar oorspronkelijke functie. De Koninklijke Schelde Groep (KSG) is van oudsher stevig verankerd in het maatschappelijke en economische leven van Vlissingen. Veel inwoners voelen nog steeds een grote betrokkenheid bij het bedrijf. Zo’n groot en groeiend bedrijf midden in de stad heeft grote invloed gehad op het stadsbeeld en de ruimtelijke ontwikkeling van Vlissingen. De Schelde werd regelmatig uitgebreid, vaak ten koste van de Vlissingse binnenstad.
Men zei weleens: "Als de Schelde niest, is heel Vlissingen verkouden."

Een stukje geschiedenis

In de 16e en 17e eeuw werden op het Scheldeterrein al schepen gebouwd voor visserij, handel, oorlog en kaapvaart. De rijkswerf werd in 1875 het particuliere eigendom van de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Met het aantal orders van rederijen en de marine groeide ook het aantal personeelsleden: van 18 in 1875 naar 1.200 in 1900.
In de jaren vijftig was De Schelde met meer dan 4.600 arbeidsplaatsen de grootste werkgever in Vlissingen. De werf steekt dan als een scheepsboeg de binnenstad in en domineert het stadsbeeld.  

Scheldekranen

De kranen van de werf zijn al in de verre omtrek te zien. Een van die kranen (de Torenkraan) is in 2012 dankzij Europese én particuliere fondsen weer in oude staat hersteld en staat nu als 'landmark' op de kade bij de Machinefabriek. Maar ook een zogenoemde Stoomhijskraan is behouden gebleven.